Rivstart

Det blev en rivstart på cykelsäsongen med nästan 13 mil på två dagar. Jag hade inte riktigt planerat det, men nu blev det så och det är väl lika bra att rivstarta. Jag dividerade lite fram och tillbaka igår kväll med Jonas om huruvida jag skulle följa med och fira nationaldag idag. Av en tillfällighet drogs jag in i något slags cykelsammansvärjning tidigare i år, och blev adlad till ”Dame of Sufferlandria”, läs mer om 10-timmarsspinningen. Låtsaslandet har nationaldag idag och detta skulle firas med en cykeltur såklart.

Jag kände mig tveksam av en massa anledningar, främst eftersom jag var orolig att det skulle gå för fort. Jonas erbjöd sig att snodda i nödfall, så jag bestämde mig för att haka på om det funkade rent praktiskt här hemma, och det gjorde det. Ungarna vaknade tidigt, spända på påskäggsletandet, så när jag drog iväg till cyklingen halv tio kändes det som att halva dagen redan hade gått.

påskrunda2
Ett gäng cyklister

Det blev landsvägscykling på MTB, en jobbig gren. Jag sneglade avundsjukt på de som körde racer eller cross, men syftet var ju att provköra 29-tummaren så racern var inget alternativ idag. Det blev en jättefin men på slutet ganska slitsam runda i en tilltagande motvind. Knappt sex mil fixade jag, sen fick jag lite draghjälp med snodden för att orka hålla tempot och vi slutade på 76 km. Tre stopp blev det. En punktering, en tillbudsrapport då vi såg ett trafikskadat rådjur och en fikapaus på Preem i Vålberg.

Det här med att snodda är genialt. Egentligen är ju syftet med snoddningen att ta sig framåt fortare som lag på en tävling, men det funkar bra även i träningssammanhang. Du som har en partner eller kompis som är mycket starkare på cykel, och skulle vilja ta gemensamma rundor, testa att snodda. Då blir båda lika trötta och snitthastigheten bättre. Inom cykelvärlden är det säkert helt fel, men jag är van att bryta mot cykelsportens etikettregler så jag vill gärna slå ett slag för snoddningen. Det är så ytterst lite hjälp man behöver, för att inte behöva släppa till den där förödande luckan. Idag hade hela klungan behövt sakta in ett par km/h för att jag skulle hänga med ända hem. Istället fick jag lite hjälp och alla blev nöjda och glada. Till och med Jonas tror jag. Toppen!

påskrunda4
Fika

Bra cykelkompis
Stark kompis

påskrunda3
Bra snodd.

2 thoughts on “Rivstart

  1. Ja, det var ingen liten runda det! Bra ed snodd sådär, även om det för mig låter typ rent livsfarligt i cykelsammanhang! Men vi ska ju springa och simma sådär om ett par månader i kustjagaren och jag fick nu en påminnelse om att kanske träna lite med snodd… Tack! Och bra jobbat!!

Kommentera

