Gel, bars och pulver

bars

Det är faktiskt förvånansvärt ofta jag hör eller läser vuxna människor som ställer frågan ”Vilket viktminskningspiller är bäst?” eller ”Vilka kosttillskott ska man ta när man tränar?” och jag tycker att det är ganska beklämmande. Helt vanliga människor med helt vanliga ”problem” som att dom vill gå ner i vikt eller skaffa sig en bättre kondis eller en mer vältonad kropp ska naturligtvis inte fokusera på viktminskningspiller eller kosttillskott. Det säger sig ju självt.

Oavsett vilken kosthållning man väljer för att nå sina mål så är det knappast lösningen att börja med ett tillskott. Börja i rätt ände. Vanlig mat räcker alldeles utmärkt för vanliga människor är min filosofi och ärligt talat så ligger problemet med kosten 99 gånger av 100 inte att man lider av, eller riskerar lida av en brist på något utan att man stoppar i sig för mycket. Jag har några exempel som jag tycker är särskilt illa.

Det har blivit ett antal större motionslopp nu för min del. Jag har gjort en svensk klassiker, halvklassiker, tjejklassiker, ett antal Göteborgsvarv och mycket annat. I samband med de större motionsloppen exponeras de stora drakarna inom kosttillskottsbranschen, inte sällan som huvudsponsor. I tidningarna i brevlådan före loppet och med bästa platsen på sportmässan basunerar de ut budskapet: För att prestera bra ska du stoppa i dig ett antal tillskott i form av bars, gel, sportdryck, tabletter och annat. Det finns hela påsar att köpa där jag inför t.ex. Göteborgsvarvet, som motionär, uppmanas äta och dricka enligt ett komplicerat schema före, under och efter loppet. Fullständigt vansinne om du frågar mig. Vanliga motionärer som är ovana vid gel , bars och sportdryck stoppar i sig konstgjord energi för hundratals kronor, i nio fall av tio pajar magen redan innan start och den där wow-effekten, är det någon som har upplevt den? Lukten i en bajamaja före ett motionslopp talar sitt tydliga språk.

Något annat som provocerar mig är utbudet av energidrycker och energibars på vanliga gym. En helt vanlig person som kämpar för att bli av med sina extrakilon runt magen och sliter på löpbandet i gymmet ska naturligtvis inte stoppa i sig motsvarande mängd kalorier redan innan hen har lämnat lokalen. Kontraproduktivt är ordet.

pulver

Så detta med proteinpulver. Jag skulle vilja slå ett slag för proteiner i mat. Det är nästan så att man tror att proteiner i mat har försvunnit när man läser diskussionerna i träningsforum på nätet och inlägg på träningsbloggar. Det är röror hit och drycker dit och alla har dom en sak gemensam – något fantastiskt välsmakande pulver proppfullt med protein. Roligast är nästan diskussionerna kring vilken tillverkare som har fått just sin mix av konstgjort att smaka mest verklighetstroget. När jag går till affären har jag jättelätt att hitta vanlig mat med proteiner i, inga svårigheter alls faktiskt. Det tycker jag att fler borde göra.

Viktminskningspiller, fettförbrännare eller vad man vill kalla dom önskar jag blev förbjudet. Hela branschen riktar sig till människor dom inte är i balans och utnyttjar svagheten hos den som så fruktansvärt gärna vill nå sitt mål men inte vet hur eller vågar försöka.

Jag är en vanlig tjej, med ett vanligt liv i ett vanligt samhälle någonstans i Sverige. Jag tränar och tävlar ovanligt mycket och mår alldeles utmärkt utan att stoppa i mig en massa ”produkter”. Jag dricker inte sportdryck, jag äter inte proteinpulver och jag laddar inte för Lidingöloppet med en kasse tabletter, gel och bars. Jag har varit överviktig, haft ett BMI över 30 och klarat att tappa den vikten utan piller eller måltidsersättningar. Det är inget annat än hårt arbete. Du som har kommit igång eller vill komma igång med din konditionsträning eller vill tappa den där extra vikten, släpp det där med kosttillskott eller viktminskningspiller och fokusera på en balans mellan vanligt käk och vanlig träning. Det är det som ger resultat för oss vanliga motionärer.

4 tankar på “Gel, bars och pulver

  1. Jätte bra inlägg!! Så sant. Folk vill inte gå den hårda vägen utan tror att det finns en genväg…

  2. Tack för ett toppenbra inlägg! Mitt i prick! Jag är oxå less på alla som bara för att de skaffar ett gymkort oxå köper på sig en uppsjö med proteinpulver, tabletter etc.

Lämna en kommentar