Så tjock du har blivit!

I förrgår kväll fick jag den här kommentaren ”Men så tjock du har blivit! Du måste ha lagt på dig några kilo.” och fick mer eller mindre en chock. Detta har legat och gnagt sedan dess:

Jag har, liksom så många andra tjejer, levt ett liv där ätproblematik, viktnoja och kroppsfixering har fått spela en alldeles för stor roll. Sedan tidiga tonåren har jag till och från plågats av en ganska jobbig relation till mat, självuppfattning, självkänsla och allt det där. Jag har aldrig haft en diagnostiserad ätstörning eller ätproblematik, men jag har haft väldigt jobbiga perioder kopplat till min vikt, min kropp, vad jag har ätit och inte ätit och hur andra tycker att jag ser ut. Jag har överätit och gråtit, jag har späkt mig, jag har hoppat på olika dieter, gömt mig i för stora kläder och försökt komma i för små, räknat kalorier och vägt mat. Och vägt mig själv. Oj, vad jag har vägt mig, i perioder många gånger om dagen. Jag har levt långa perioder i mitt liv då jag har tänkt på mat eller vikt varje minut, hela dagen. Det har varit det första som slagit mig på morgonen och det sista jag tänkt på innan jag somnat. Som en ständigt närvarande grå, blöt filt som har tagit glädjen ur väldigt mycket.

De senaste åren har jag tagit många stora kliv mot en normal relation till mat och min egen kropp, och jag skulle nog kalla mig för tillfället ganska frisk. Jag har gjort en viktresa, men jag har också gjort en resa inne i mig, där jag har närmat mig det tillstånd jag helst av allt skulle vara i, att jag trivs i min egen kropp. Jag har accepterat mina förutsättningar och jag har tagit död på många gamla viktdemoner på vägen, jag har lärt mig att sluta jämföra och jag har fått vett att uppskatta saker med min kropp som är ganska fantastiska.

Så kommer kommentaren: ”Men så tjock du har blivit! Du måste ha lagt på dig några kilo.” och jag blev som sagt mer eller mindre chockad. Jag har inte ”blivit tjock”. Jag har inte lagt på mig några kilo. Jag är i mitt livs form. Jag springer fortare och cyklar bättre än jag nånsin gjort. Jag är starkare, smidigare och mer välformad än jag nånsin varit. Jag mår bättre i min kropp än jag nånsin gjort och när jag tittar mig i spegeln är jag nöjd. Jag är ingen tunn person. Jag är satt och lite krallig, har långt ifrån en löparkropp. Med 68 kilo till mina 170 centimeter är jag mer en noshörning än en gasell, men jag har verkligen inte blivit tjock.

För några år sedan eller femton hade den kommentaren kunnat förstöra väldigt mycket för mig. Faktiskt så kan en kommentar som den, sagd på fel sätt vid fel tillfälle till fel person förstöra ett helt liv. Många människors ätstörning börjar just med en kommentar av den typen. Själv har jag så mycket i bagaget att jag kan låta en kommentar som den köra mig rakt ner i källaren under en liten stund men jag kommer snart upp igen. I det här fallet behövde jag bara några timmar på mig för att komma ut på rätt sida, och jag kunde gå och lägga mig i någorlunda balans. Igår kunde jag slicka mina sår och idag mår jag bra igen.

Jag valde att dela med mig av detta eftersom jag vill uppmana dig att tänka på vad du säger. Ett skämt i all välmening kan bli så fel och få så stora konsekvenser. En uppriktig kommentar kan vara ödesdiger. Du vet aldrig vad den andra personen har varit med om. Och till dig som delade med dig av dina tankar om min kropp vill jag säga:

JASÅ? DU TYCKER ATT JAG HAR BLIVIT TJOCK? STACKARS DIG.

28 tankar på “Så tjock du har blivit!

  1. Låter som en kommentar från någon som inte är helt nöjd med sig själv. Kan man inte komma upp själv, får man dra ner andra.
    Omvänt – du har något som andra saknar! 🙂

  2. Känner så väl igen mig i din historia och har själv åkt ner i källaren många ggr pga liknande kommentarer…och med facit i hand har jag faktiskt inte varit ”tjock” nån gång…men heller ingen pinne och framförallt inte nöjd med min kropp själv oavsett vad vågen visat därav källarvistelserna. Gällande människor som fäller den här typen av kommentarer så är det väl bättre att vara tjock där det syns än att vara en tjockskalle 🙂 Tack för en inspirerande blogg och jag tycker du ser grymt vätränad och sund ut!

  3. Och på vilket sätt tänkte personen ifråga att du skulle ta till dig den kommentaren. Och varför? Konstigt hur folk beter sig ibland. Sara/nkpg

  4. Vilket pucko!! När jag träffade dig i affären häromdagen i full cykelmundering tänkte jag ”fan vad tränad hon är, & snygg i kroppen” Nu ångrar jag att jag inte sa något.

  5. jag gick förbi dig/er när ni cyklade förbi Shell i Skåre, och min tanke var endast ”shit va stark hon ser ut” har läst din blogg ett litet tag och det var första gången jag såg dig irl 😉

  6. Vilken kommentar! Man blir ju mållös! Själv har jag fått höra tvärtom hela mitt liv. Folk tror att det är ok att tjata om hur mager, spinkig, tunn och smal man är… Och då inte smal som en komplimang.
    Du ser stark och bra ut!

  7. Så där säger ingen människa som mår bra själv. Om du nu hade blivit ”tjock” i hens ögon, vad vore då poängen att påpeka det? Ingen.

    Jag har själv klarat mig ganska bra från ätstörningar och matfixeringar, men det som några klasskompisar sa när vi gick i ettan, att jag var ”mullig” – vilket, vet jag nu, var vad den enas mamma kallade henne – och att det var något dåligt, har suttit med mig ända sedan dess. Jag integrerade helt enkelt det i min självbild. Det är farliga, dessa kommentarer. Och det är därför jag tjatar hela tiden om att mina barn är starka, snabba och smarta och snälla. Något fastnar förhoppningsvis!

  8. Måste ju vara någon som skrivit på fel blogg?
    Jag känner igen dina tankar och själv vill jag gärna bli större och grövre för då kan jag lyfta tyngre och bli starkare. Vilka ändrade och härligare ideal jag har nu från tonåren tänker jag. Och så mycket tid jag spenderat på ämnet Kropp. Nu tänker jag mer i termer Orka, Stark när jag tänker på kroppen. Ända jobbiga är att jag antagligen måste träna lika hårt som du för att få lika snygga armar 🙂 och jag är lite lat av mig.

  9. Tack för att du delade med dig av detta. Varenda reflektion är klockren med min egen historia. Jag önskar verkligen att jag själv haft den mentala och den kroppsliga styrkan tidigare i livet och att fler i framtiden inte fastnar i ett livshjul där andras värderingar och förväntningar sitter bakom styrspakarna.

  10. Men människor alltså…..Känner så igen mig i det du skriver..Kunde tidigare väga mig 10 gånger på en dag och 5 hg upp en dag var katastrof, fullkomligt…. Nu har jag (inspirerad av dig och några andra) slängt ut vågen bokstavligt talat och börjat fokusera på att bli just stark och snabb….Och allvarligt talat, om jag är 170 cm och väger 64 eller 67 kg spelar mindre roll…Tack för bästa och inspirerande bloggen!

  11. I så fall kan vi vara tjockisar ihop. Jag är ett kilo lättare och lika lång och jag känner mig långt ifrån tjock. Jag tycker att du är grym. Fortsätt imponera och motivera oss med lite mindre halt av motivation. Kram

  12. Haha! Sicka människor det finns.. Jag tycker du verkar vara i sjukt grym form! Du är en inspiration för välmående och en stark och bra presterande kropp utan massa konstigheter!

  13. Idioter! Varför säger folk saker som uppenbarligen enbart kan såra och inte göra någon nytta? Puckon.
    Och nej. Du är knappast tjock.

  14. Men hallå, vad arg man blir. För det första, varför tycker personen i fråga att h*n har någon rätt att kommentera saken över huvud taget? Vad är poängen med det? För det andra, personen måste ha fel på ögonen, för så vitt jag kan se så är du inte tjock någonstans och uppenbarligen är du ju i helt fantastisk form.

  15. Usch vad ledsen jag blir 😦 Jag häpnas av att någon kan säga nåt sånt till en annan människa, måste vara stora fel. Tänk om vi kunde sluta kommentera och bedöma varandras kroppar hela tiden och istället fokusera på det som är viktigt, egenskaper och handlingar till exempel. Bra att du kan skaka av dig! Kram

  16. Så skönt att få läsa om din inställning! Precis vad jag behövde i dag för jag fick en liknande kommentar i helgen som ligger och gnager i bakhuvudet. Så onödigt…. Hurra för dig!

Lämna en kommentar